when life gives you lemon..

Sunday, February 26, 2012

berkat..

pokok ni sama macam aku..

assalam..


semalam aku ikut mak pergi mesyuarat PIBG..dan hasilnya punggung aku kematu..--'..ape pasal aku ikut??jadi peneman lah..bodyguard tak berbayar..aku memang buat kerja tu khas untuk mak aku je..sebab??aku sayang dia lah..so..what about berkat that i'm goin' to talk today??well ada kena mengena sikitlah dengan mak bapak ni..hehe..so lets get startin' yaw!..


pada suatu malam yang hening..kami sekeluarga duduk makan malam bersama..out of the blue,mak aku tiba-tiba dok bercerita lah pasal fb dia..aku yang tengah syiok makan ni terus slow down..pasang telinga sebab cerita mak aku ni kadang-kadang best..kadang-kadang basi..so..dia pun mula lah bercerita..ni adalah kisah benar..*mungkin..wallahhualam..

cerita dia macam gini..ada sorang budak ni..dia tengah jawab paper SPM..dah setengah jam masa berlalu..kertas dia masih kosong putih bersih..pemeriksa yang lalu tu pun pelik..dia tanya lah budak tu.."kenapa tak jawab?dah setengah jam dah ni..masa berjalan.."..budak tu jawab.."saya tak tahu nak jawab apa..kepala saya kosong tak ingat apa-apa langsung..".."kenapa?"."saya dah berapa hari tak tidur malam,tak baca buku sebab saya jaga mak saya sakit dekat hospital..".."awak jawab jelah apa yang awak ingat.."..pemeriksa tu pun berlalu meninggalkan budak ni..tiba-tiba dia nampak budak tu terus menulis tak henti-henti..macam mesin..kejap-kejap angkat tangan mintak kertas kajang lagi..sampai habis masa baru dia berhenti..pemeriksa tadi tu jadi pelik..then dia panggil budak tadi tu..dia tanya macam mana dia boleh jawab kertas tu sedangkan tadi dia cakap dia tak ingat apa-apa..budak tu jawab dia berdoa mintak tolong dekat Allah s.w.t. bantu dia atas apa kebaikan yang dia dah buat..tiba-tiba dia macam nampak sebuah buku latihan yang dia selalu buat tu ada dekat depan mata dia..dia pun terus lah buat..buat je sampai habis..lepas tu dia pun terus beredar..

so moral of the story..kita ni dalam hidup kene buat baik kepada orang lain..terutama sekali kedua ibu bapa kita..biarlah teruk mana diorang layan kita..kita sebagai anak perlu hormat mereka..doa seorang ibu itu tiada hijabnya..kalau sekali kita dah buat mak kita kecik hati memang komfem hidup kita tak kan senang..buatlah baik dengan orang lain..walaupun kita tak dibalas pada masa tu jugak..tapi mungkin ada waktu-waktu yang Allah akan tolong kita..insya-Allah..tulah berkat kita buat baik dengan orang lain..

aku pun tak tau lah hidup aku ni macam mana..kucar-kacir?senang?entahlah..aku tak tahu apa yang akan terjadi dengan hidup aku melainkan Allah s.w.t. yang maha mengetahui..aku berharap hidup aku baik je..tak ada yang tak diingini berlaku..insya-Allah..amin..ok lah..better off now..assalam..

sekian..
amira....

No comments:

Post a Comment

you're my best buddy!!